– Sykkelen min knirker

Klikk for stort bilde

Men etter besøk fra Klima Østfold, Pedalen og Interreg-prosjektet Fossilfri2030 er sykkelen til Dennis Orli Søvik så god som ny.

I forbindelse med Interreg Sverige-Norge-prosjektet Fossilfri2030 har Klima Østfold og Kirkens Bymisjon avd. Pedalen i 2019 reist rundt på barneskoler i Østfold og Follo-regionen for å reparere sykler.

Som ansvarlige for det «Rullende sykkelverkstedet» i prosjektet har Pedalen ansvar for gjennomføring av vedlikeholdsoppgaver og holdningsskapende aktiviteter. Det «Rullende sykkelverkstedet» har allerede besøkt en lang rekke barneskoler i Østfold og Follo-regionen og reparert hundrevis av sykler for å sikre trygg ferdsel på to hjul. Reparasjonene er finansiert av Bypakke Nedre Glomma, Interreg Norge-Sverige og Østfold fylkeskommune.

– Vi er vel innom 64 skoler og ungdomsklubber i løpet av inneværende år, og det kan fort ende med at det repareres 50 sykler per dag. Dette dreier seg om både klima og trafikksikkerhet. Jo flere som barn som har trygge sykler, jo bedre er det for folk og miljø, sier Lasse Bråthe, arbeidsveileder i Kirkens Bymisjon, som blant annet drifter Pedalen Sykkelverksted i mange norske byer.

Store behov for reparasjoner

På plass i køen foran det rullende sykkelverkstedet, denne dagen på Alvim barneskole står søsknene Sarah og Dennis Orli Søvik. Begge hadde denne dagen behov for en sjekk av hver sin sykkel.

– Min sykkel knirker. Så det håper jeg de kan reparere, forteller Dennis.

Kun noen minutter senere er sykkelen på plass hos Lasse. Etter litt arbeid, sykkelolje og nye deler er knirkingen borte.

– Jeg syns generelt at foreldre ser for dårlig etter syklene til barna. Barna vet ikke bedre, de bare sykler. Derfor er det viktig at vi kommer og tar en sjekk, slik at sykkelen er i god stand. For vi møter på mye rart. Mange løse hjul, styrer som står feil vei og sykler som ikke har bremser i det hele tatt. Det er ofte snakk om reparasjoner med en kostnad på 800-1000 kroner per sykkel. At vi trengs der ute er det ikke noe tvil om, forteller Braathen.

Enorm vekst i Østfold

Sykkelsatsningen i kommunene i Østfold har hatt en enorm vekst. Mange kommuner har kjøpt inn elektriske tjenestesykler, og en rekke av bibliotekene i regionen tilbyr utlån av elsykler. Totalt har kommunene i Østfold 223 sykler i sin kjøretøypark, en økning på hele 420% de siste tre årene. 159 av disse er elektriske, noe som tilsvarer 71,3%.

Gjennom Interreg-prosjektet Fossilfri2030 gjennomførte Østfold fylkeskommune det som i 2017 var landets største offentlige innkjøp av elsykler på vegne av kommunene i prosjektområdet. En viktig forutsetning for økningen av fossilfrie kjøretøy og maskiner i Østfoldkommunene er at alle kommuner i fylket har undertegnet en erklæring om å jobbe for en fossilfri transportsektor i regionen innen 2030.

Klikk for stort bilde

Interreg-prosjekt

Hela gröna vägen – Fossilfri grenseregion 2030, er et prosjekt med kommunene i Østfold, Follo og Fyrbodal (i Sverige). Vi jobber for fossilfri transport i kommuner og næringsliv senest i 2030.

Prosjektet er finansiert av Interreg Norge-Sverige, Bypakke Nedre Glomma, Klima Østfold og Østfold fylkeskommune. Les mer på www.fossilfri2030.no.